|
Titre :
|
Rechtsleer: Nieuwe regels inzake reclame voor online gokken : Analyse van het KB van 25 oktober 2018 (2019)
|
|
Auteurs :
|
Nadia Feci, Auteur ;
Valerie Verdoodt, Auteur
|
|
Type de document :
|
Article : texte imprimé
|
|
Dans :
|
Droit de la consommation - DCCR (Année 2019, Année 2019 reliée)
|
|
Article en page(s) :
|
P.31-50
|
|
Langues:
|
Néerlandais
|
|
Sujets :
|
IESN
Droit de la consommation
;
Infraction (droit)
;
Peine (droit)
;
Pratiques du marché
;
Rechtsleer
|
|
Résumé :
|
Technologische vooruitgang heeft de laatste jaren een exponentiële groei in het online aanbod van kansspelen in de hand gewerkt. Kansspelen en weddenschappen nemen online de meest uiteenlopende vormen aan –denk bijvoorbeeld aan de recente dis-cussie rond de kwalificatie van ‘loot boxen’1. Door de alomtegenwoordigheid ervan, wordt online gokken gezien als een van de meest risicovolle kansspelen2. Niet enkel online kansspelen en weddenschappen zelf, maar ook reclame voor dit soort praktij-ken kent een hele nieuwe dimensie in de onlinewereld. Het feit dat de gokindustrie haar reclamebudget voor kansspelwebsites in enkele jaren tijd sterk heeft verhoogd, roept bij heel wat mensen ethische vragen op. Zo wordt gevreesd dat reclame voor online kansspelen en weddenschappen spelers –en potentieel zelfs niet-spelers– te veel aanzet tot gokken en aldus de deur opent naar problematisch gokgedrag3
|