Titre :
|
Afgelaste evenementen ten tijde van crisis – Een evenwicht vinden tussen de belangen van de consument en de onderneming (2020)
|
Auteurs :
|
Liesbet Van Acker, Auteur
|
Type de document :
|
Article : texte imprimé
|
Dans :
|
Droit de la consommation - DCCR (Année 2020, Année 2020 reliée)
|
Article en page(s) :
|
P.169
|
Langues:
|
Néerlandais
|
Sujets :
|
IESN
Coronavirus - Covid-19
;
Droit de la consommation
;
Impôts et taxes
;
Rechtsleer
;
Taxe sur la Valeur Ajoutée
|
Résumé :
|
Toen de Coronacrisis definitief doorbrak in België werd het duidelijk dat voor onbe-paalde tijd alle (massa)evenementen zouden worden afgeschaft1. Naast de emotio-nele teleurstelling, rezen er onmiddellijk financiële vragen over de terugbetaling van de tickets voor de afgelaste evenementen2. Wie is aansprakelijk? Moet de organisa-tor de tickets terugbetalen? Wat met uitgestelde evenementen?In het Belgische en Europese recht is de terugbetaling van tickets voor evenementen niet specifiek geregeld. Dit betekent dat het algemene contractenrecht van toepassing is. Volgens het pacta sunt servanda-principe is de organisator verplicht de tickethou-der terug te betalen wanneer hij niet voldoet aan zijn contractuele verplichtingen3. In deze situatie is er, echter wellicht, sprake van overmacht wat tot gevolg heeft dat beide partijen ontlast worden van hun verplichtingen4. Dit houdt evenwel in dat de consument de prijs voor het ticket niet meer moet betalen en dat de organisator het betaalde bedrag zal moeten terugstorten – al bestaat daar onduidelijkheid over5.
|